Followers

Monday, November 1, 2010

#Bahaya teh ais

Sape kat sini suke minum teh ais sila angkat tangan..Rasanya yang manis,membuatkan teh ais menjadi minuman kegemaran orang ramai.Ni mama dapat dari internet,nak share ngan korang semua..

Populariti teh ais terbukti dengan kehadirannya di hampir semua tempat makan dari warung hinggalah restoran mahal.

Tapi tahukah korang, di balik kenikmatannya, teh ais menyimpan potensi merbahaya bagi kesihatan.Kajian di Loyola University Chicago Stritch School of Medicine mengungkap bahawa minum teh ais berlebihan dapat meningkatkan risiko sakit Batu Karang!

Teh ais mengandungi salah satu bahan kimia yang memacu pembentukan batu karang di dalam badan kita.

"Bagi mereka yang memiliki kecenderungan sakit batu karang,teh ais jelas menjadi minuman terburuk," kata Dr John Milner, asisten professor Departmen Urologi.

Secara teorinya,Batu Karang adalah batu kristal kecil yang terbentuk dari mineral dan garam yang biasanya ditemui dalam air seni, ginjal atau saluran kencing.Mineral tak terpakai itu umumnya akan keluar dari tubuh bersama urin, tapi dalam kondisi tertentu akan mengendap dan membatu di dalam saluran kencing.

Kajian juga mengungkap sejumlah makanan lain yang berpotensi menyimpan kesan buruk. Mereka menyebut antara lainnya bayam, cokelat, kacang, garam, dan daging.

Sebaiknya,pengambilan teh ais dan makanan-makanan itu haruslah secara terancang demi kesihatan ginjal.Makanan yang tinggi kalsium adalah sangat baik sekali untuk kesihatan kita.Dan yang paling penting,perbanyakkan lah minum air putih (air suam).

6 comments:

AMIEROZIANA said... [Reply this comment]

kalu teh tarik camne??? feveret tu hiks!!

wan nurul hezrina abd halim said... [Reply this comment]

waaahhh mujurlh aku tak suker sgt teh

*azni* said... [Reply this comment]

amieroziana:teh tarik same jer,asal namenye teh ado susu..bahaya tu..hehe,pndai mandai lak sy nie..

nurul:aku suke gak teh tp tanpa susu la..teh oo satu!!

Anonymous said... [Reply this comment]

salam kenal..seb baik tak suka minum teh susu..teh o tak pe..ade juga kebaikannya yer...;-P

*azni* said... [Reply this comment]

salam kenal tuk awak jugak..

Mama Kembar 3 said... [Reply this comment]

aiseyman, teh ais FEVRET mama laaa.. huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...