Followers

Friday, July 6, 2012

Ziyyad sembelit

petang semalam masa nak amik anak-anak kat rumah angah,si adik tengah tidur..abang je duk melompat-lompat main dengan danish..angah bagitau ziyyad sembelit,masa membuang tu kemain lagi teran sampai berpeluh merah muka dan nanges2..kesian nye saya dengar..kata angah 2 kali dia membuang tapi keluar seketul jer yang jenis keras punya..

masa tu saya duk terpikir apa yang saya letak dalam bubur nasi dia sehingga dia sembelit..huhu..pikir punye pikir baru tau mungkin sebab saya dah tak blend bubur nasi dia kot,saya bagi bubur nasi tapi nasi tu kasar macam kita makan tu..sebab ziyyad pun dah ada gigi (baru tumbuh sebatang kat bawah) jadi saya buat la teksture dia kasar-kasar sikit,dia pun lagi berselera makan berbanding yang dikisar halus tu..sebab saya ada terbaca anak umur 10 bulan dah boleh bagi bubur atau makanan yang teksture kasar untuk melatih dia mengunyah..sudahnye sembelit anak aku..huhu...

disebabkan dia tidur,saya bawak balik abang jer..danish pun ikut sekali..ziyyad tinggal,nnt dia dah bangun angah anta kat rumah..di situ untungnye ada adik merangkap babysitter nih..alhamdulillah...

boleh la mak balik kemas umah yang bersepah tu..tapi nan ado sebab dah bawak balik 2 hero besar tu makin sepah lagi ada la..main kejar2 la,punggah-punggah mainan..adoi..lantak ko la budak..sepah la dulu pasni mak kemas balik...

dekat pukul 8 baru angah anta ziyyad,baru bangun kato eh..lamo betul ziyyad tido..pastu dia main dengan abang2 dia jap tengok2 macam duk meneran..nanges lagi sesambil teran tu..saya duk gosok perut dan belakang dia sambil bagi kata-kata semangat serta duk kelebet diapers anak nak tengok poo poo dia camna..cehh..masih lagi sembelit tapi jenis tak keras sangat la,yang mula2 je keras,banyak pulak tu..fuhhh..mak pulak yang lega tengok anak dah selesai membuang dengan jaya nya..

lepas basuh dan mandikan dia baru la sesi mula sesi makan malam..selalu sebelum mandi suap makan dia,sebab ada emergency case ni lambat sikit la..haha..

 bubur nasi+puree carrot+ikan tenggiri+puree jagung

 baru ada mood nak makan..

mintak-mintak la pasni takde lagi masalah sembelit budak kecik ni..sian tau..

6 comments:

♥cikmOt♥ said... [Reply this comment]

sangat kasihan bila engok budak sembelit...seksa...kita pun seksa ni kan budak..

best la adik sendiri yang jadi bb sitter

Unknown said... [Reply this comment]

saya kalau anak sembelit mesti susah ati..kita yg jadi tak senang duduk kan..

rasanya tekstur takpe bagi kasar sikit..tapi make sure dia minum air lebih sikit dgn campur lebih sayuran dalam tu..

aanie said... [Reply this comment]

siannya ziyyad....dia x ready lagi kot nak mkn bubur kasar...

bestnya kecik2 lagi dah mkn ikan tenggiri..sy dulu igt nak buat jgk kat adam, tp mahal rupanya ikan tenggiri..terus cancel..haha, dasar mak kedekut....

eh, ziyyad dah macam muka abgnya dah...

Unknown said... [Reply this comment]

cik mot : a'ah,seksa tgk woo..


rai : ziyyad kurang minum air msk..mgkin sembelit sbb sy tak letak sayur kut..


aanie: mmg mahal tapi anak punye psl,byr jela..selalu azni beli sepotong dlm 4-5 hinggit..tahan la 3 hari..selang seli dgn ayam..kdg2 buat bubur sayur je..hehe..

UmmiSyarni said... [Reply this comment]

Bw malam minggu kat sini :)
ada doc pernah petua kat sy kalau sembelit makan olive oil satu sudu kecik.klo bleh yg virgin lg elok.

Izan Ishak said... [Reply this comment]

sungguh lah azni.. kalau anak2 sembelit mmg susah sangat hati jadinya kan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...