Followers

Wednesday, September 26, 2012

Bubur daging buat yang tersayang

tudiaaa,kemain lagi tajuk kan..ni minggu lepas punye menu..tetibe datang kerajinan nak amik gambar masa masak bubur ziyyad..padahal bubur nasi biasa je pon,mak-mak lain sebelah mata pun boleh buat..haha..

erm,ziyyad masih lagi makan air tangan saya..selalunye saya masak malam pastu simpan dalam esbok..esok tu baru panaskan dan hantar rumah angah..nak masak pagi takut mak tak terbangun,tak pepasal kelaparan anakanda tercinta iteww..

nak kata saya terlalu menjaga pemakanan ziyyad ni idok lah sangat..masa dia belum umur setahun yer saya betul-betul jaga makan dia..no salt no sugar no tok aji mak nenek segala..lepas dah setahun semangat mak dah kurang berkobar-kobar boo mak dia heh..masa raya hari tu macam-macam orang suapkan ziyyad..kek,biskut raya,nasi himpit semua ziyyad makan..nak tegah-tegah takut bermasam muka dengan sedara ipar duai jadi relakan jela..tu pun saya dah pantau-pantau sikit..hurmm...

eh nak cite pasal bubur ziyyad sebenarnye ni dah melalut pulak..ni pertama kali buat bubur ziyyad tapi daging tu saya tumbuk..selalu saya cincang halus-halus tapi aritu malas nak cincang saya tumbuk jer..alasan nak eksperimen..nasib la ziyyad dapat mak camni..

 beras dibasuh bersih-bersih

 daging sikit

 saya tumbuk halia sikit+bawang putih seulas+daging

 carrot dan kismis kegemaran ziyyad

 panaskan minyak,saya guna olive oil cap seperti di atas

 masukkan bahan ditumbuk tadi 

agak-agak daging dah agak masak,masukkan beras dan air..biar sampai jadi bubur..last sekali masukkan carrot dan kismis..biarkan seketika dah siap..gambar bubur yang siap tak amik pulak..

ni cara-cara masa rajin amik gambai bagai..haha..hari ni ziyyad makan western iaitu macaroni n cheese..tak amik gambar pong sebab ziyyad sibuk datang pegang kaki mak masa masak tu..apa pon tak boleh la ini budak...


5 comments:

♥cikmOt♥ said... [Reply this comment]

aler, nak nengok rupa buburnya...

iris tak makan bubur dah...tapi nasi lembik dan sup...sup ayam, ikan, telur...

Izan Ishak said... [Reply this comment]

waaahhh... sedapnya bubur daging ziyyad. terliur plakm rasanya nih.

Hilmirda Daud said... [Reply this comment]

Sadapnya bubur Ziyyad..
Amy dah lama tak masak bubur, bila semuanya dah besar semua tak suka makan bubur dah.

ieda said... [Reply this comment]

salam kenal dik

bubur macam nie anak akan suke .. bukan anak aje .. kita pun boleh makan ..

tapi akk sampai skrg , anak2 dah besar , akk x pernah nak makan bubur macam nie kalau buat utk anak2 dulu sbb x lalu .. padahal cukup punyee sedap ;)

obat jerawat herbal said... [Reply this comment]

mantap buburnya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...