Followers

Wednesday, June 20, 2012

Perihal ibu beranak dua yang berkerjaya

dan pjj dengan sang suami..HURU HARA jadiknye..tu je boleh bagitau!apa-apa pon banyak kan bersabar *tenangkan diri sendiri nampak*..


bangun pagi-pagi mandi dan bersiap sambil dalam hati duk doa jangan lah dua beradik tu bangun selagi aku tak setel semua benda iaitu kemas baju anak untuk ke rumah bs,packing susu dan bubur ziyyad,packing cooler bag saya dengan breastpump-ice pack-storage bottle semua dan kemas umah sikit-sikit..sikit-sikit bermaksud di sini sekadar jangan sampai terpijak mainan hohoho..kadang-kadang kalau tak sempat kuis ke tepi dinding jer..haha..percayalah!eh,korang pon buat gitu jugak kan? ;)

ada yang cakap "eleh,pagi2 baru kelam kelibut nape malam masa anak dah tido tak buat semua2 tu?"...takpe takpe saya yang baik hati ni nak jawab..anak-anak saya jenis yang tido lambat,selalu waktu tido dorang adalah pukul 11-12malam..tu pun kira awal dah tu.jadi si abang ni kalau saya kemas mainan dia akan punggah balik..asal kemas dia sepahkan..asal kemas dia sepahkan..asal sepah dia kemaskan.. ;P bila dah bersepah pastu dorang tido lambat saya pon tak koser nak kemas lagi dah..

si adik pulak jenis yang takleh kena tinggal langsung..kena tinggal sikit nanges..ada jugak dia elok tak nanges main dengan abang tapi sekejap jela sebab abang pukul dia bila dia pegang mainan abang..nak masak nak solat nak mandi elok jer dia bergantung kat kaki..penangan bf agaknye bonding terlebih..hehe..

kalau anak-anak dah tido saya pon tido sekali..der,ingat i tak keje ker esok?saya pun nak rehat jugak..tu belum cite sepanjang malam ada la 2 kali bangun sebab si abang ni nanges kegatalan sebab eczema dia tu..suruh bergaruk la hape la..kalau nasib tak baik si adik akan bangun berjemaah nanges dengan abang..

bab makan pulak..asal tengok mood anak ok boleh la makan..makan pun sambil berdukung kadang-kadang..

mak ni jangan kata nak make up tempek blusher eye-shadow bagai,bedak pun boleh lupa nak pakai..alasan natural beauty kekdahnye..sememeh dan selekeh tu tak pyh cakap la..tu semua milik saya..hehe..muka pon dah kusam..nak tenyeh-sental masa mandi memang tak sempat..mujur sempat mandi pun dah syukur tau..

cepat la besar wahai anakku..boleh bagi mama rehat dan belajar benda-benda baru contohnya tambah skill memasak,menjahit,etc...kali ni memang saya betul-betul buat family planning sebab nak bagi tumpuan kat dua beradik tu dulu..agak-agak dorang dah besar dan cerdik baru la tambah baby baru.. ;)

macam sekarang ni dua-dua perlukan perhatian,tambah lagi izzul pulak kena penjagaan khas sebab eczema tu..mana nak jaga adik mana nak tengok abang..naik poning omak ni ha!

walau apa pun kena pikir positif,kena banyak kan sabar..takleh marah dan tengking anak walaupun diri sendiri tengah stress sebab anak-anak macam span sekarang..absorb je apa ajaran yang mak pak berikan..

kami sebagai mak pak pun kena tunjuk contoh yang baik depan anak2 sebab mereka memerhatikan dan meniru perlakuan kami..kalau boleh memang saya taknak anak saya terdidik dengan sifat marah dan panas baran..saya nak ajar dorang dengan nilai-nilai positif serta adab sopan yang baik..insyaallah saya boleh lakukan...sama-sama doakan saya ye..

2 comments:

aanie said... [Reply this comment]

aanie pun pjj gak skrg ni....dah la adam asyik nak berkepit 24 jam....xleh hilang depan mata, mula la mencari....tu baru sorang...azni 2 org xtau la camne...huhu....

izzul ekzema ye? jap nak g baca n3 bwh...

Unknown said... [Reply this comment]

ye, sama jugaklah rutin dan jadual kita. bersabar ya, pahala semua tu. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...