Followers

Friday, June 17, 2011

# Kek batik

apsal ntah bila pregnant kali ni suke je masak-masak..nak dapat baby girl agaknye.hehe..minggu lepas dah buat oreo cheesecake,minggu ni ingat nak buat kek batik la pulak..buat jenis yang sonang-sonang jer.boleh la dikudap-kudap (makan) time lepak tengok tv tu..

ni resepi yang aku amik dari sini..kalau korang nak cuba buat pun boleh..senang jer.. ;)


Image000
gambar ihsan dari google..nanti kalu aku jadi buat aku tepek la gambar.. :)


Bahan-bahan ( loyang 7/8" )

  • 1 bungkus (350g) biskut marie
  • Setengah buku butter
  • 2 biji telur
  • 1 cwn serbuk koko
  • 1/2 cwn milo
  • 1 cwn air
  • 3/4 cwn gula
  • ** milo dan koko tu terpulang pd citarasa. nak rase cokelat yg kuat..gune 1 cwn koko+1/2 cwn milo.nak rase yg agak mild,gune 1cwn milo+1/2 cwn koko

Cara-cara

  1. patah2kan biskut
  2. dalam periuk, campurkan koko,milo,air,gula. Dengan api sederhana, kacaukan sampai semua dah larut
  3. masukkan butter,kacau sampai butter cair
  4. kecilkan api, masukkan telur..kacau sampai agak2 pekat (lbh kurang 30 saat).padamkan api
  5. masukkan pula biskut yg dah dipatahkan tadi.kacaukan sampai semua biskut dh di selaputi cokelat.(sukatan biskut terpulang pd citarasa. kalo nak byk cokelat gune sket ajer...)
  6. masukkan dlm loyang..tekan2 sket bg padat.simpan dlm peti sejuk sebelum dipotong dan dihidang.. 

2 comments:

DeQWa said... [Reply this comment]

recipe hanis ke??hanis kan ratu kek batik...heheh

rose --{@ ibuRafiq @}-- said... [Reply this comment]

nak dpt bebi gurl kot.....ehheheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...