Followers

Monday, November 8, 2010

#Jangan biarkan bayi menyusu sendirian


PENGHUJUNG September lalu, Suryanti Mamat, 27, menghabiskan waktu hujung minggu dengan berehat bersama keluarganya di rumah. Sambil melayan kerenah anak pertamanya, Muhammad Afi Naim Mohd. Azuar, 15 bulan, yang semakin aktif, dia sempat meneliti berita daripada akhbar Kosmo!.

Sebuah laporan di muka surat tiga bertajuk: ‘Bayi tiga bulan mati tercekik susu’ menarik perhatiannya. Kisahnya adalah mengenai kematian bayi kepada pasangan Mohd. Fairuz Mohamad Stap, 31, dan Haney Usmiza Abdul Hamid, 30, akibat tersedak susu ketika berada di bawah jagaan pusat asuhan kanak-kanak.
Sambil memandang Muhammad Afi Naim yang leka bermain, jantungnya mula berdebar kencang. Dia terimbas kisah lalu apabula anak sulungnya itu pernah mengalami situasi sama. Namun, dia bernasib baik kerana sempat bertindak dan mengawal situasi itu sebelum menjadi lebih teruk.

Ketika kejadian itu, Suryanti pada mulanya mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena kerana anaknya itu tidak sendawa seperti biasa selepas meminum susu.
Selepas beberapa minit, susu yang diminum anaknya itu tersembur dan keluar dari hidung Muhammad Afi Naim. Oleh kerana terlalu panik, Suryanti cuba melakukan bantuan rawatan kecemasan walaupun tidak mengetahui teknik yang betul.

“Setelah beberapa kali menepuk belakang Muhammad Afi, dia masih menunjukkan tanda-tanda mahu bernafas. Saya terus menelangkupkan badannya dengan menghalakan kepalanya ke bawah. Selepas beberapa kali menepuk belakang badan anak saya itu, akhirnya dia kembali bernafas.

“Saya tidak pasti sama ada cara yang saya lakukan itu betul kerana saya tidak pernah mempelajari teknik membantu kanak-kanak tercekik susu,” kata pensyarah di Kolej Islam Antarabangsa (IIC) itu ketika ditemui Kosmo! di kediamannya di Pantai Dalam, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

PARA ibu perlu mengetahui cara yang betul menyusukan anak.


Maut dalam masa lima minit
Situasi bayi tercekik pastinya bukan hanya dilalui oleh pasangan Suryanti dan Mohd. Azuar Shamsuddin, 27, sahaja, bahkan ia menjadi isu penting yang perlu diberi perhatian oleh ibu bapa kerana ia bukan kes normal dan lebih teruk, boleh meragut nyawa.

Pakar Pediatrik dari Pusat Perubatan Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr. Zurina Zainudin berkongsi pandangannya mengenai masalah tercekik susu yang berlaku kepada bayi yang berusia di bawah umur setahun itu.

Ia berlaku apabila terdapat cecair yang masuk ke dalam saluran pernafasan dan seteguk susu mampu menyebabkan kematian bayi.
Beliau menambah, untuk menolak kembali susu yang masuk ke saluran itu, tindak balas cough reflex (refleks batuk) perlu berlaku dalam sistem itu. Namun, sel-sel pada saluran pernafasan bayi masih tidak matang dan tidak kuat untuk menolaknya dan itu yang menyebabkan bahaya.

“Apabila air memasuki saluran pernafasan, ia menutup laluan oksigen ke otak. Sekiranya oksigen tidak sampai ke otak dalam tempoh lima minit, ia boleh mengundang kematian,” terang Zurina.
Bagaimanakah caranya untuk mengelakkan perkara itu?
Dr. Zurina yang berpengalaman dalam bidang pediatrik selama 11 tahun itu menjelaskan, ibu bapa harus peka dengan kaedah penjagaan bayi bagi mengelakkan masalah itu daripada berlaku.
Membuka saluran nafas dengan mendongak kepala dan mengangkat dagunya.


Ibu bapa mahupun penjaga seharusnya tidak membiarkan bayi menyusu secara bersendirian. Keadaan lebih bahaya jika bayi tersebut tertidur dan botol susu masih dibiarkan melekap di mulut bayi.
“Ini yang sering berlaku di pusat penjagaan kanak-kanak. Bila terlalu ramai yang harus dijaga, bayi akan dibiarkan bersendirian ketika menyusu,” katanya.

Beliau menasihatkan ibu bapa agar memilih puting botol susu yang mempunyai lubang yang sempit bagi mengelakkan susu mengalir laju tanpa kawalan. Selain itu, beliau mengingatkan ibu bapa supaya meninggikan kepala bayi ketika menyusu dan memegang botol susu ketika memberi susu kepada bayi.

“Jangan sendal botol susu dengan bantal sebaiknya ibu bapa pegang botol susu pada kedudukan antara 45 hingga 60 darjah,” katanya.
Dr. Zurina turut menyeru ibu bapa dan pengusaha taman asuhan kanak-kanak (Taska) agar mengambil inisiatif mempelajari teknik bantuan cemas dan rawatan resusitasi kardiopulmonari (CPR).

Biru tanda tidak bernafas
Pendapat sama turut disuarakan oleh jurulatih Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia (PBSM) Wilayah Persekutuan, Muhammad Zulkarnain Rusli, 31.
Beliau menjelaskan bahawa situasi bahaya itu perlu ditangani segera melalui rawatan CPR kerana dalam tempoh beberapa minit sahaja masalah tersedak boleh meragut nyawa bayi.
Demonstrasi menentukan tahap kesedaran bayi.


Katanya, situasi itu boleh menyebabkan kematian sementara iaitu kematian klinikal. Kematian klinikal diterjemahkan sebagai nafas yang terhenti dalam suatu tempoh dan berpeluang untuk kembali normal. Bantuan pantas perlu diberikan kerana komplikasi teruk pada otak boleh berlaku dalam masa selepas empat minit.

Tanda-tanda yang menunjukkan seseorang bayi itu tercekik susu boleh dilihat melalui keadaan tubuhnya yang lembik, tidak bernafas, bibir kebiruan dan tiada respons.

“Bila berhadapan situasi itu, tiada apa yang perlu dilakukan oleh penjaga melainkan rawatan awal iaitu CPR,” katanya.

2 comments:

isabelle said... [Reply this comment]

harap sgt cikgu2 kat nursery & babysitters semua alert psl benda nie.

Unknown said... [Reply this comment]

tu la..byk sgt kes baby meninggal kat pusat asuhan skrg ni..mcm trend plak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...